Shockwave therapie

Shockwave therapie wordt al geruime tijd gebruikt in de humane geneeskunde. Oorspronkelijk voor het verbrijzelen van nierstenen, maar tegenwoordig worden ook verschillende orthopedische problemen behandeld met shockwave.
In de paardengeneeskunde wordt shockwave voornamelijk toegepast bij orthopedische problemen.

Wat is shockwave?

“Shockwaves” zijn hoge geluidsgolven die doordringen tot in de weefsels van het paard, zoals huid, spier en vet. Ook hebben ze een effect hebben op bot, afhankelijk van het gekozen energieniveau. De geluidsgolven veroorzaken schokken in de peesweefsels of het bot op de plaats in het lichaam waar de shockwave op gericht is. Wanneer de geluidsgolven aankomen in het weefsel komt er energie vrij. Deze energie stimuleert de doorbloeding, stelt  ontstekingsremmende factoren vrij en heeft een pijnstillend effect. Zodoende wordt het genezingsproces geactiveerd, waardoor de hersteltijd van blessures verkort kan worden en het herstel van chronische blessures opnieuw geactiveerd wordt.

Behandeling met shockwave therapie

Shockwave wordt gebruikt voor onder andere de volgende aandoeningen:

• Letsels in pezen en banden, vnl. ter hoogte van de aanhechting
  • Rugpijn veroorzaakt door onder andere kissing spines of SI gewricht(bekken)
  • Hoefkatrolontsteking
  • Overmatige, of juist te weinig botvorming
  • Gewrichtsslijtage

shockwave therapie

Indien uw paard een blessure heeft die baat heeft bij shockwave therapie, zullen, afhankelijk van het type letsel, één of meerdere behandelingen nodig zijn. Onze praktijk kan de therapie uitvoeren op de kliniek of op stal als er maar elektriciteit voorhanden is. De dierenarts zal het paard verdoven voor de aanvang van de behandeling. Het behandelingsgebied wordt dan indien nodig geschoren en met contactgel ingesmeerd waardoor de schokgolven beter overgedragen worden in het weefsel.
Het paard verdraagt de behandeling doorgaans goed en kan na de behandeling gewoon weer verder met zijn normale werk regime.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat paarden, behandeld met shockwave therapie een beduidend kortere herstelperiode hadden dan onbehandelde paarden.

Deel deze pagina: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail