Je bekijkt nu Opgelet voor atypische myopathie

Opgelet voor atypische myopathie

Wat is atypische myopathie?
Dit is een zeer erge en vaak fatale spierziekte die jaarlijks (in het najaar) optreedt bij paarden op de weide. Sterfte treedt op bij minstens driekwart van de aangetaste dieren en dit meestal binnen de drie dagen na het begin van de symptomen. Recent onderzoek heeft aangetoond dat de aandoening wordt veroorzaakt door een vergiftiging met het hypoglycine A, een stof die aanwezig is in de zaden van de gewone esdoorn en de vederesdoorn. Ook de aanwezigheid van een bepaalde schimmel (Rhytisma Acerinum) op de esdoornbladeren zou atypische myopathie kunnen veroorzaken.

Symptomen
Atypische myopathie kent een acuut begin en de symptomen verergeren snel. Paarden met een esdoornvergiftiging vertonen de volgende symptomen: spierzwakte of spierstijfheid, spiertrillingen, veel liggen, versnelde ademhaling, verhoogde hartslag, koffiekleurige urine en een volle blaas.

Behandeling
Heeft u een vermoeden van atypische myopathie geef het paard dan onmiddellijk absolute boxrust en houdt het paard warm. Raadpleeg de dierenarts, deze kan het paard infusen geven en medicatie om de spierfunctie te ondersteunen.

Preventie
De beste preventieve maatregel om een esdoornvergiftiging te voorkomen is om de paarden op te stallen of te verplaatsen naar andere, esdoorn-vrije weiden. Indien dit onmogelijk is, moeten de paarden goed bijgevoerd worden om te verhinderen dat ze de zaden opnemen bij het grazen.